donderdag 27 september 2012

Russische Nationale Bibliotheek in Sint-Petersburg


De Russische Nationale Bibliotheek in Sint-Petersburg is na de Russische Staatsbibliotheek in Moskou de grootste bibliotheek van Rusland. De bibliotheek werd in 1795 door Catharina de Grote gesticht en is sinds 1814 toegankelijk voor het publiek. Het is de oudste openbare bibliotheek van Rusland. De bibliotheek is gehuisvest in een gebouw aan de drukste winkelstraat van Sint-Petersburg: de Nevski Prospekt. In 2005 waren er 34 miljoen items in het gebouw aanwezig.


Straatnaambord Nevski Prospekt

Ik ben weliswaar in het gebouw geweest, maar niet daar waar ik wilde komen: bij de boeken. Er waren vele deuren. De eerste die ik probeerde bleek of de staf- of de personeelsingang.



De dames in het portiershokje verstonden geen woord Engels of Duits, dus probeer dan maar iets te vragen. Ik kon in ieder geval niet de trap op naar boven. Het tonen van wat Nederlandse pasjes (soms met Engelse tekst erop) hielp ook niet. Dan maar naar buiten, wachten op een personeelslid die ik wat zou kunnen vragen. Helaas, geen Engelstaligen onder de bibliotheekverlaters... Maar een man begreep me wel goed genoeg om met me mee te willen lopen om een andere deur te wijzen. Dat bleek de publieksruimte te zijn, geheel aan andere kant van het pand. Daar waren kluisjes, een portier, een tourniquet... en iemand die begreep dat ik een rondleiding wilde. Jas en tas afgegeven bij de portier. Er kwam een Engelstalig geplastificeerde kaart uit een lade. Ik las de tijden dat de rondleidingen er waren, maar die waren allemaal geweest en ik zou de volgende niet kunnen meemaken, pech. Héél vriendelijk vragen, willen betalen... het hielp... Voor 20 euro zou ik een rondleiding met een gids krijgen. De Engelstalige gids werd geroepen... Ik blij, toch ging het feestje niet door. Ik moest mijn paspoort tonen en die had ik niet bij me. Iedereen van het reisgezelschap had namelijk voor de veiligheid zijn paspoort in de kluis van het hotel achtergelaten. Ik dus ook. Toeristen worden in Moskou en Sint-Petersburg namelijk stelselmatig beroofd van hun reisdocumenten - in de reispapieren en reisgidsen wordt er zelfs voor gewaarschuwd - en kunnen daardoor niet naar huis tot alles met dagen vertraging dan weer in orde gemaakt is. Toen hielp niets meer, dus in dit verslag kom ik buiten en tot de hal, maar toch... twee interieurfoto's van een boekenzaal ;-)
Overigens was fotograferen binnen verder sowieso niet toegestaan...

 

Detail gevel




Leeszaal



Open deur

Fiets personeel in hal...


Beveilingspoort en tourniquet



De huisregels
Fraai hekwerk voor de ramen

Wat was ik blij met één open raam... arm omhoog, fototoestel erin en dan maar zien wat er te zien was ;-)

Dit dus

Uitzicht op de publieksingang van de bibliotheek vanuit het naastgelegen park

Meer lezen
Officiële site

Geen opmerkingen:

Een reactie posten